2012-04-07

Personalomtanke eller aktiv uppmaning till missbruk?

Jag har varit och köpt några kilo lösviktsgodis på Ica. Det var någon slags påskrea och priset var nedsatt till 3,90kr. Jag ska fylla några påskägg och lägga ut på kontoret i Köpenhamn på tisdag.

I Danmark är godis mycket dyrare än i Sverige. I vårt grannland har man en extra skatt på socker och lösviktsgodis brukar kosta från tolv kronor och uppåt. Det är därför ett bra ledarskapstrick där jag får tre gånger utväxling i pluspoäng mot kostnaden (eftersom risken finns att min chef läser här bör jag väl nämna att jag tagit pengar ur egen plånbok och inte låtit företaget finansiera denna personalnöjdhetsinriktade aktivitet).

På vägen hem funderade jag på att godis är osunt och att det kanske hade varit bättre att jag fyllt påskäggen med morötter istället. Och billigare. Men mindre uppskattat väl?

Tänkte också att det inte är otroligt att vi inom några år på många arbetsplatser kommer ha etiska riktlinjer som statuerar att vi inte aktivt ska verka för godisförtäring under arbetstid. Vi kommer ta bort allt sött från matsalen, ha noll-tollerans mot godisätning vid datorn och erbjuda godisavvänjningskurser på betald arbetstid. Jag tror att vi då, om några år, kommer likställa mitt påskäggstilltag med att man lägger ut cigaretter eller snus på kontoret.

Men nu är vi nu och jag tror alla kommer bli glada och börja nämna mig med mer positiva ordalag som ett föredöme för ledarkåren inom hela försäkringsbranschen i Nordeuropa.
 .

Inga kommentarer: