2012-05-31

Friheten att välja att vara en sten


Om man inte har några val,
ja då vore man blott
som en sten.

Och vem vill väl vara en sten?

För till och med stenarna själva
drömmer om att få dansa balett
på den kungliga operan,
eller kanske om en stilla hemmakväll
med frun och småstenen.

Men stenarna. Dom har inget val.

Frihet är lyxen att kunna välja.
Men är total frihet det vi vill ha?

Valet att inte gå till arbetet en dag,
att kissa i grannens sandlåda, att
slå ned den som opponerar sig.

Nej frihet mår bäst av att sättas i en ram.
För att göra ramar behövs spikar.
För att kunna göra spikar krävs att det är relativt få val.

För att välja av ett oändligt antal alternativ kan vara ett fängelse.

Således behöver vi inskränka friheten något för bli riktigt, riktigt fria...
...

3 kommentarer:

Singelmamman sa...

Nä det tror jag inte. Alla val som finns är inte möjligt att välja för alla. Någon kan välja att resa till Rom över helgen. Det valet kan inte jag göra. Det är synd.

Per-Anders sa...

Precis. Jag har en bunt med tio års oöppnade oranga kuvert här hemma. Jag vill inte spela på lotteri om pensionen. Jag vill ha en trygg ålderdom - inte behöva välja.

Per sa...

Singelmamman: Precis. En viktig fråga inom Frihetsfilosofin är om man bara kan tala om frihet när man verkligen har alla val eller om frihet är när man har friheten att försöka. Alltså du har friheten att försöka spara ihop pengar för att nå ditt drömresmål. Har du då frihet eller är du i ett ekonomiskt fängelse. Jag röstar nog på det sista.

Per-Anders. Ja det där kuvertet är ett bra exempel på det aktiva valets fängelse...