2012-01-28

Galaxer i mina braxer

Jag kom till att fundera på en grej. På Anders Linder. 

Mina barn har de senaste åren sett på de där vintergatanprogrammen och just nu går ett program med Pax från de programmen. Som uppväxt på 70-talet minns jag Anders som kapten Zoom. Han lärde oss barn mycket om miljö långt innan det liksom var uppfunnet att vara miljömedveten.

Och nu kom jag alltså till att fundera på Anders Linder. Jag kan gå omkring och tänka på sånt här och till sist är jag så nyfiken att jag måste få veta mer.  Vad är det för en typ, har han kommit på Zoom själv, vad har han mer gjort och framför allt hur kunde det gå så lång tid mellan Zoom-ett och Zoom-två. För sådana som mig är google ett himmelrike.

En googling senare har jag lärt mig att Anders också på 70-talet var med i Ville Valle och Viktor, och att en av de andra karaktärerna i den serien, Jörgen Lantz, under många år var Björne i Björnes magasin. Anders Linder figurerade i dessa program med sin saxofon. Han är nämligen musiker också den gode Linder. Och Arkitekt, men han jobbade bara några få år i detta yrke innan artisteriet blev heltid.

Det finns en massa mer intressant information om honom, min hjälte från 70-talet här och här

1 kommentar:

Sus sa...

Galaxer i mina braxer!

Han hänger på vår teater i min förort.