2012-01-22

Låt mig få sladdra om mina köttbullar

Idag har jag stekt köttbullar. Varför blir alltid mina köttbullar så sladdriga? Jag blandar alla ingredienser enligt gällande föreskrifter och jag steker på anvisad temperatur. Men alltid, alltid blir dom lösa och sladdriga och ramlar nästan i sönder när man sätter en gaffel i dom. Idag var det i och för sig inte helt enligt receptet. Vi hade ingen lök hemma så jag tog vitlök istället. Inte lika mycket som den angivna mängden lök, bara en liten ynka klyfta. Det blev mycket gott. Men sladdrigt. Sladdrigt och gott. Tyckte jag. Barnen skrek efter mamma Scan. Och mamma Ikea. Jag blev arg och krävde att de skulle slaffsa i sig mina sladderbullar.

7 kommentarer:

Suzan sa...

Testa mer ägg som håller ihop dom?

Sus sa...

Exakt, två ägg till 1 kg. Eller tre ägg.
Inget ströbröd.

got it?

Per sa...

Till båda flickorna: Jag använde ett och ett halvt ägg till 600 gram. Inte ströbröd låter ännu mer geggigt tycker jag. Har du någon bra argumentation sus? (Det där halva ägget som blev över åkte i slasken efter att jag några sekunder övervägt att äta det rått)

Malla sa...

men nej. fel.
ströbröd som får svälla i lite mjölk eller grädde 10 minuter.
inte fler ägg. 1 ägg är bra nog. har du 500 g köttfärs så ska det inte vara 2 dl sörja till det.
följ aldrig recept, gör på eget vis. och lägg till pesto i allt och kanske lite spiskummin. allt blir gott!

Malla sa...

men jag måste tillägga också att barn har kanske ngt fel på smaklökarna eller så, min son (snart 10) brukar önska "kan du inte göra sån där spagetti som vi får på skolan, sån där som är alldeles vattnig"
eeeeh?!oookej. nej.

Per sa...

Spiskummin? Det är väl de där bittra små kornen som man försöker att undvika att bita i när man äter hälsobröd?

Pesto låter gott.

Malla sa...

nej det är kummin, såna där äckliga brödkryddor, spiskummin är nog indiskt och ger jättegodsmak! mkt finmalen.