2012-04-21

Man kan undra vad som pågår i den byn


DN skriver att invånarna i den österrikiska byn Fucking röstat med utslaget att man behåller namnet.

Jag tycker dom gör helt rätt. Ett ortsnamn är ett ortsnamn och det ska inte andra länders språkliga labyrinter få ändra på.

Jag drar mig till minnes att liknande omröstningar har gjorts i så väl den sydfranska kustbyn  Baissecourve och i finska inlandskommunen Ykksaiierouumpaan.

(Tofflan har en något mer utförlig och korrekt lista över märkliga ortsnamn)
...

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså jag skrattade hysteriskt åt vissa namn! Men samtidigt vet jag ju att vissa saker kan betyda helt andra saker än dem du och jag tänker på. Hemma i Östergyllen säger till exempel en del gamla till sina små barnbarn som inte kan sitta stilla vid matbordet: "Runka inte på bordet!" Det betyder "Skaka inte på bordet!" Fast inte i mina öron, dårå... ;-)