2012-08-31

En hyllning till Ingefäran

Ingefära har så många fler användningsområden än folk i allmänhet tror.


Vi brukar sylta den, skiva upp den tunnt och lägga i barnens skor. Det är fantastiskt hur väl den syltade örten tar bort odörer och skapar en fräsch och ren känsla för barnens fötter.

Ett tips från min umgängeskrets är att riva ingefära grovt och lägga i tvättmaskinens sköljmedelsfack. Jag har inte provat själv men enligt uppgift blir tvätten len som en barnrumpa.

Tröttnar du på den svampiga smaken i din favoritmaträtt går det också utmärkt att byta ut kantarellerna mot utskurna kuber av ingefära.

Har ni någonsin varit på bio och känt att stolsitsen blir lite hård att sitta på efter halva tiden? Du kommer att bli förvånad över hur mjuk sits du får om du lägger ut skivor av stekt ingefära i ett tunt lager. Kom ihåg att låta ingefäran svalna något innan så du inte bränner rumpan.

Från några av mina mer ljusskygga vänner har jag fått veta att ingefära är perfekt att röka på med om man glömt köpa cigaretter eller är underårig och inte lyckas få någon vuxen att köpa ut. Det ska smaka lite åt Lucky Strikehållet.

Och du har väl inte missat att ingefära är utmärkt som substitut för kaffefilter, astmamedicin, mjukost, havrefras och skörbjugg.

Vad ska jag säga mer? Nej detta räcker nog för att ni allesamman ska rusa till första närmsta dagligvaruhandel och hamstra kilovis med fräsch ingefära.
...

1 kommentar:

Fru Venus sa...

Njaaa, inte min grej. Men jag tror det samma gäller choklad.