2012-03-11

Är räkosten hönan eller ägget på mackan

Kära dagbok
Idag är det jag som kör morgonpasset. Jag och Alice har tittat på Teletubbies. Hon har lärt sig säga La-La och Po. Alice älskar Teletubbies.

Vi har också ätit smörgås och druckit mjölk. Alice älskar smörgås med räkost på. Hon äter räkost varje dag. Tänk om det finns något farligt i räkost nu när vi överdoserar på detta sätt. Men det är räkost hon vill ha. Räkost och mjölk. Alice har kommit in i den periden nu, där hon medvetet vänder upp och ner på glaset för att se mjölken rinna ut på bordet och för att se hur pappor reagerar på utspilld mjölk. Men pappor som är inne på den tredje ungen gråter sällan över spilld mjölk. Det är en rätt kort period och igår köpte jag en hel bal toapapper så vi har upptorkningsmöjlighet.

Ja, kära dagbok. Just nu är det räkost och mjölk som gäller. Och Teletubbies. Du kanske är intresserad att veta mer om detta barnprogram? Så här beskrivs de fyra huvudpersonerna på Wikipedia:


  • Tinky Winky - manlig, lila kostym, röd handväska i plast, antennen är en nedåtvänd triangel. Tinky Winky är av konstnärlig natur, samt tycker om att ramla.
  • Dipsy - manlig, grön kostym, svartvit "ko-mönstrad" cylinderhatt, antennen är rak. Tycker om natur.
  • Laa-Laa - kvinnlig, gul kostym, har en orange boll, skruvad antenn. Teatralisk och omtänksam.
  • Po - kvinnlig, röd kostym, cirkelformad antenn, har en sparkcykel. Po kan tala publikens språk

Jag känner igen mig i flera av beskrivningarna. Jag tycker om att ramla, jag är en konstnärlig natur, jag är teatralisk och omtänksam och jag är lite av en skruvad antenn. Är det därför min dotter älskar Teletubbies? Alice favoriter är La-La och Po. Kanske. Eller är det bara enklast att säga deras namn. 

Kanske är det på samma sätt med räkosten och mjölken. Kanske älskar Alice massor av olika pålägg och drycker. Men det är enklast att trycka i sig det pappa tror att hon älskar.

2 kommentarer:

Mammahäxan sa...

Teletubbies. De flesta småbarnsföräldrars räddning, extremt tidiga mornar. De har i alla fall räddat många av mina mornar när döttrarna var yngre och vaknade vid femsnåret...

Per A sa...

Håller med. Räddar morgonsömnen och förstör nattsömnen...